Friday, July 23, 2010

Kappmuskelpolisen






















Bild från wikipedia.
Vaknade upp med ett rejält ömmande nackparti, vilket kanske något otippat gjorde mig glad. Jag besökte Friskis&Svettis i Falun igår (courtesy of Lisa) och körde ett styrkepass med lite tyngdlyftningsinslag. Ryck och frivändningar från låren var två av övningarna och dessa är riktiga trapz-killers (se bild för att beskåda den inom tyngdlyftningen så viktiga trapezius, på svenska kallad kappmuskeln). Ett rätt utfört tyndlyft innefattar en dragfas där kappmuskeln i allra högsta grad är involverad. Jag har haft rätt svårt just för draget och därför är det schysst att det idag känns att jag i alla fall aktiverade rätt muskler något sånär.

Det var skönt att lyfta skrot igår och jag tyckte inte att jag var helt überkass varken tekniskt eller styrkemässigt, även om jag har tappat en hel del jämfört med när jag tränade som mest i våras. Faktiskt så ser jag just nu fram emot hösten (!). Att få rutiner igen både på träning och skola känns attraktivt efter en vår och en sommar som för mig inneburit uppsatsskrivande och mindre strukturerad träning än vanligt. Jag längtar efter att sätta upp mål att arbeta mot igen. Fortfarande är jag inte helt på det klara med exakt vad jag vill fokusera mest på - återigen, det är så mycket jag vill göra! - men jag hoppas kunna åstadkomma en väl avvägd kompromiss där jag får fortsätta utveckla nya färdigheter och förstärka sådant jag redan börjat med. Stay tuned.

No comments: