Saturday, April 28, 2012

Another brick in the wall


Hade planerat en trevlig liten cykeltur idag med hjälp av Google maps. Det var en jättebra idé sånär som på att:
1. Google maps inte visar när små asfaltsvägar plötsligt blir grusvägar.
2. Jag uppenbarligen suger på att läsa kartor.

Dessa två punkter i kombination med en helvetisk blåst gjorde att mitt pass i distans räknat blev ca 1,5 mil längre än beräknat, och i tid cirkus en timme (ja, snitthastigheten var knapp styrfart). Efter 2,5 timmar var jag så pass illa ute att jag fick stanna och nödfika för att inte trilla i diket av ren och skär utmattning, vilket hade varit klart obra med tanke på nyckelbenet. Tack gode gud att jag faktiskt stoppat ner kontokortet i en ficka, för normalt sett gillar jag inte att äta mitt under träningar. Den här gången var det dock kris och kaffe och två chokladbollar har aldrig smakat så bra. 

Nu är jag trött men nöjd. Nyckelbenet uppför sig exemplariskt och på tisdag får jag lyfta armen helt igen efter att ha varit begränsad till 45 grader de senaste tre veckorna (jag har dock fuskat lite, bl.a. för att sätta upp håret som är skvatt omöjligt med bara en hand). Längtar, längtar, längtar efter skogscykling nu där vinden inte blåser....

3 comments:

Tobbe Arnesson said...

Om man med Internet Explorer surfar till http://gis.vv.se/iov/ och sedan klickar sig in på län, kommun, Sträckföreteekse och Slitlagertyp får man se beläggningen. Grön (bituminös) och blå (oljegrus) är det som i vardagligt tal kallas "asfalt".

Mycket nöje! :)

Tobbe Arnesson said...

Klickbar länk.

Kristin said...

Haha, det komiska är att mitt exjobb handlar just om asfalterade vägar. Men jag kan inte alla Sveriges belagda vägar utantill ännu (tyvärr?), så länken kan säkert bli användbar :).