Wednesday, January 18, 2012

People have the power


Okej. Seriöst. Jag har ägnat dagen och gårdagen åt att vara förbannad över diverse inskränkta människors åsikter om Rolf-Göran Bengtssons vinst av Jerringpriset i måndags, så det är väl snart dags att sluta ödsla energi på dessa. Att random sd-sympatisör skulle haspla ur sig saker som "det är ju hästen som gör jobbet, ge hästen priset", "ridsport är ingen RIKTIG idrott" eller "en ryttare fick priset tack vare marknadsföringstrix!" vore väl hyfsat väntat, men att sportjournalister och idrottare man kunnat förvänta sig mer hjärnkapacitet av gör det tycker jag är anmärkningsvärt.

Det finns uppenbarligen människor som har ett behov av att rangordna idrotter hit och dit och bara de som är VÄRDIGA i deras ögon ska kunna få priser på idrottsgalor. Dessa idrotter är oftast längdskidor, hockey och fotboll. Möjligen simning, handboll, cykling och orientering. Men inte ridsport, inte motorsport, inte curling. Givetvis kan man vända och vrida på definitioner men oftast är det inte semantiken som folk har problem med. Det är fördomar. I fallet Rolf-Göran Bengtssons Jerringpris blir detta plågsamt tydligt. Jag har personligen tävlat i följande idrotter, långt ifrån elitnivå men jag har tränat dem tillräckligt mycket för att förstå - inte bara i teorin utan genom praktisk erfarenhet - vad som krävs för att nå eliten: hästhoppning, längdskidor, triathlon, löpning, tyngdlyftning och downhill. Alla grenar har fysiska, mentala och tekniska bitar som måste slipas till i det närmaste fulländning för att nå toppen. Jag kan utifrån mina upplevelser inte väga prestationer inom dessa idrotter mot varandra eftersom kravprofilerna för idrottaren är olika men tillvägagångssättet för framgång är detsamma: hårt arbete, målmedvetenhet, hängivenhet och kanske en gnutta tur eller talang.

Den andra delen i diskussionen om Jerringpriset rör den "kupp" som ridsportanhängare tydligen har genomfört för att RGB skulle vinna. Eller, som en sportjournalist kallar det, "marknadsföringstrix". Jag skulle vilja upplysa de sportjournalister och andra okunniga som levt under en sten det senaste decenniet att det har blivit 2012. Detta är inte bara året för världens undergång och Jerringprisets förfall, det är också en tid då sociala medier och smartphones blivit en naturlig del av västvärldens kommunikationskanaler. Tack vare/på grund av detta kan även människor som inte är sportjournalister som dagligen får spy ut sina åsikter i diverse krönikor i gammelmedia nå ut och göra sin åsikt hörd. Till exempel kan ridskoleflickor med flinka fingrar skicka SMS-röster till förmån för sin idol och därmed markera att de värderar sin idrott minst lika högt som Lasse Anrell värderar hockey.

Angående "det är hästen som gör jobbet" vill jag med varm hand länka till förträffliga Lisa som till skillnad från många andra faktiskt har alla hästar i stallet: Det här med Jerringpriset och cykel som sällskapsspel.

Pust. Det var det. Nu ska jag istället för att uppröras över världen försöka gå in i min egen egocentriska bubbla och planera morgondagens träning som tyvärr inte blir ridning utan förmodligen mindfullness-konceptet längdskidor i naturskön miljö samt fredagens seriepremiär i plockepinnleken tyngdlyftning.

2 comments:

Ebeth said...

Har inte befunnit mig utanför min bubbla det senaste och har knapp koll på någonting. Detta förklarar ju ett och annat!

Helt obegripligt att drevet går mot RGB, man borde vara riktigt glad över hans bedrift. Å andra sidan kanske man inte gillar att hästsporten fått en förebild, det kan ju leda till att vi får fler duktiga ryttare - hemska tanke!

Kristin said...

Jag har följt debatten lite på olika ställen och vissa uttalar sig nedlåtande om ridsport i största allmänhet, medan vissa säger sig inte ha något emot varken RGB personligen eller ridsport i allmänhet, MEN att resultatet i Jerringprisomröstningen knappast kan ha varit representativt för "svenska folket" p.g.a. Ridsportförbundets m.fl. "kampanjande".

Jag har tappat hakan vid flera tillfällen för maken till dumhet hos folk man normalt sett respekterar är det sällan man stöter på. Men men. RGB vann och han gjorde det rättvist vilket betyder att det finns folk där ute som uppskattar verkliga prestationer när de ser dem :).