Wednesday, June 23, 2010

Antisvetto

Dagens pass har bestått i de nyaste ingredienserna i mitt träningsliv, och också de största utmaningarna: downhill och tyngdlyftning.

Tyngdlyftningen blev en "seriös" del av min träning i höstas. Då började jag köra tre pass i veckan och med mycket bra coaching utvecklade jag teknik, rörlighet och styrka ganska mycket. I vintras gjorde jag tre tävlingar med 92 kg totalt som bäst (40 kg i ryck och 52 kg i stöt) på sista tävlingen. Just nu ligger lyftandet väldigt lågt - varma sommardagar är det så mycket annat som lockar - men jag försöker hålla igång det hela med ett pass i veckan under sommaren. I höst planerar jag att kicka igång ordentligt igen. Jag är hemskt sugen på att göra minst 100 kg totalt på en tävling nästa säsong.

Downhill då? Det kom också in i mitt liv under hösten 2009. En kompis skickade ett filmklipp på när en av världens bästa downhilltjejer, Rachel Atherton, vann VM. Någonting i mig reagerade och jag kände att "wow, vad coolt, det där vill jag också göra!". En av mina största styrkor (och kanske också svagheter, jag tenderar ibland till att bli väl fokuserad och tunnelseende...) är att jag när jag får för mig någonting är väldigt bra på att se till att det blir verklighet. I januari inköptes en downhillcykel som tidigare tillhört Sveriges just nu bästa DH-dam Elisabeth Engström, och nu är jag således ägare till en knallgrön Racebike.

Foto: Mårten Kihlkrans

Båda dessa sporter är svåra och kräver helt nya färdigheter av mig. Jag som har mina komparativa fördelar i uthållighetsidrotter där man rör sig länge, ska nu försöka bli smidig, stark och explosiv i tyngdlyftningen samt följsam, välbalanserad och modig i downhillcyklingen. Jag älskar nya utmaningar och känslan av att utvecklas, men är inte lätt alla gånger att gå tillbaka till nybörjarstadiet och jag har fällt en och annan tår när jag känt mig totalt misslyckad i mina nya företag.

I sommar satsar jag mycket på att lära mig behärska min Gröna Fara. I helgen bär det av till Gesunda och i augusti väntar det stora äventyret: Åre. Jag är full av förväntan.

No comments: