Sunday, May 6, 2012

Helgar vilodagen


Idag har jag vilat, vilket på träningsspråk är synonymt med icke tränat. Jag är ganska nöjd med de 15 träningstimmar jag presterat den här veckan, varav majoriteten är på två hjul. Ett pass på gymmet medelst skivstång, två korta rörlighets/bålstyrkepass med den egna kroppsvikten samt två korta löppass i början av veckan har också hunnits med. 

Nyckelbensmässigt kan jag springa relativt obehindrat nu, men tyvärr fick jag ont i min vänstra hälsena efter lite för mycket promenerande i SPD-skor medelst cykel i skogen i tisdags. En ganska dum anledning att skada sig kan man tycka. Jag har dessutom skrutit något enormt om överbelastningsskadornas frånvaro i mitt liv sedan jag började med tyngdlyftning samt åt upp mig till lätt sälvikt för ett par år sedan. Att jag skadar mig i krascher må så vara, men att jag ska överanstränga hälsenan efter en skogspromenad (om än i icke ergonomiska skodon) var rätt otippat.

Jag har ordinerat mig själv löpvila samt excentriska tåhävningar till förbannelse tills smärtan försvinner. Nu är det bara s.k. "känningar" mer än regelrätt smärta kvar men jag kan min kropp utan och innan vid det här laget och jag vet hur den ska kännas när den är fit for fight. Små överansträgningar som kan läka ut på en vecka eller två om man sköter dem rätt blir ganska snabbt segdragna inflammationer med månader av rehab om man ignorerar varningstecknen. Been there, done that osv. Tur att man är så gammal och erfaren numera.

En söt och en glad.
För att få lite omväxling till den platta Uppsalaslätten styrde jag kosan mot Falun idag och stannar några dagar. Mina föräldrar bor här och de närmsta två veckorna gör även fina Nellie det (ni får gissa vem som är vem på bilden ovan, har förstått att män ibland har lite svårt att se skillnad på kvinnor och kramdjur). Så i veckan som kommer ska jag gå promenader, cykla i backar samt skriva klart min uppsats har jag tänkt mig. Detta tror jag blir en perfekt uppladdning för Skandisloppet, vars korta bana jag har blivit utmanad att köra på lördag. Min första tävling på en landsvägscykel (förvisso ett motionslopp, men ändå) på år och dag. Det ska bli kul, även om jag är långt ifrån snabb nuförtiden.

2 comments:

Tobbe Arnesson said...

Fin vovve, får man klappa matte?

Krya på sig med hälsenan också. Vad gillade nyckelbenet skivstångande?

Kristin said...

Haha, man får klappa så länge man inte gör det hårt på vänster nyckelben.

Hälsenan repar sig nog men tyvärr kan sånt skit ta tid, är min erfarenhet... Jag kör inga tunga överstötar än om man säger så, men testade lite lätta ståryck och pressar idag faktiskt och nyckelbenet tillåter mig att sträcka armen fullt ut vilket är najs :). Knäböj och marklyft och sånt funkar också men jag kör inte tungt. Blir mest skadeförebyggande träning och för att behålla rörligheten. Längtar efter att kunna göra riktiga tyngdlyft igen, det är den bästa och roligaste styrketräningen.