Monday, January 22, 2007

Ordets makt

Jag har aldrig varit särskilt bra på att skriva dagbok. Vilket egentligen är ganska konstigt, för i princip allt annat skrivande faller sig liksom naturligt för mig. Jag har alltid gillat text. En kärlek som nog i sin tur bottnar i att jag som liten knodd och analfabet älskade sagor. Jag längtade till den dag då jag skulle kunna tillgodogöra mig berättelserna själv; utan att behöva gå via en vuxens läskunnande. Sedan dess har orden varit min vän. Men inte i dagboksform, alltså.

Det här är hundrasjuttioelfte gången jag försöker mig på att skriva dagbok, och andra gången jag gör ett försök att blogga. Blogg #1 gick i stöpet för ungefär ett år sedan. Det var en ganska verklighetsfrämmande och känslomässigt kaotisk historia. Varthän den här bloggen kommer att dra har jag ingen aning om. En del av ordens charm är just att de tenderar att gå sin egen väg. Inte ens textens upphovsman har total kontroll över sina fraser och formuleringar. Läskigt men också fascinerande.

Kanske kan bloggen/dagboken och jag slutligen förenas? Skam den som ger sig i alla fall.

No comments: