Friday, December 19, 2014

Lever loppan


Idag var det tidig revelj med mina sjukskrivningsuppstigningsmått mätt - 06:45 ringde klockan. Sovmorgon för en arbetare kanske men jag sover rätt kasst med nackkragen som jag alltså bär 24/7 så jag har försökt sova alla timmar som öht går.... Framför allt är min favoritsovposition - på mage med händerna under huvudkudden - totalt utesluten. Sen är det under sömnen som kroppen bygger upp sig själv, har jag hört, och just det är ju jag i stort behov av. (Kämpa, skelett!)

I alla fall så var anledningen till den tidiga timman att min lilla avkastarkung till häst skulle få tänderna raspade (hästarnas motsvarighet till tandläkarbesök helt enkelt). Lisa hämtade upp mig för gemensam avfärd till stallet. Eftersom jag inte kan vrida huvudet så får jag heller inte köra bil. Förvisso finns det mången pensionär ute på vägarna som verkar ha fått gamnacke på ålderns höst och inte fixar att vrida på den varken vid filbyte eller korsningar men det känns ju onödigt att joina deras skara redan. Innan det var dags för veterinären att komma med raspen så hann vi tömköra Theo i ridhuset. Eller ja, Lisa tömkörde och jag stod bredvid och kommenterade varenda move häst och linförare gjorde. Vi hade en incident med en galoppfattning som blev lite för hetsig, vilket ledde till att Theo kom lös och sprang ett par varv i full fart. Två andra ekipage befann sig i ridhuset samtidigt men deras ryttare hann hoppa av sina hästar och stod stilla när Theo for runt. Ingen skada skedd den här gången och resten av passet skötte sig både Lisa och Theo förträffligt. Det är så enormt skönt att veta att Theo blir bra omhändertagen och motionerad fastän jag inte kan ta hand om honom.

Resten av dagen bjuder väl på den sedvanliga stavgångspromenaden och soffhänget. Jag är så pass pigg nu att livet som sjukskriven mest är enerverande och tråkigt, även om jag fortfarande rent fysiskt inte är i slag till så mycket... Timmarna i stallet skapar värk i rygg och nacke trots att jag inte gör något tungt jobb alls. Jag tror tyvärr att det kommer dröja innan jag mockar en box igen.

No comments: