Monday, December 22, 2014

Besked


Hallelujah, jag fick ta av mig nackkragen idag! Tack vare mitt outstandig läkkött (...) så såg bilderna på frakturerna jättebra ut. "Ingen glidning" som läkaren uttryckte det, vilket betyder att alla benbitar i min nacke ligger på rätt ställe. Även kotkompressionen var väldigt mild så om inget oväntat eller traumatiskt händer den närmsta tiden så får jag rida igen om en månad!!! Helt fantastiskt bra ju. En månad är ingenting när man befarat det värsta (även om det såklart kommer att bli en låååång månad). Samma sak gällde löpning eftersom det innebär en del stötar för nacken, men till skillnad från ridningen så kommer jag högst troligt inte hålla tiden exakt fyra veckors avhållsamhet lika notoriskt. Att putta in lite lätt jogging på mina promenader här och där tror jag att jag klarar tidigare än så. Sätter man sig på hästen måste man dock vara beredd på att riskera att flyga av, och den risken vill jag inte ta förrän jag vet att nacken är tillräckligt stabil.

Tyvärr är hästar djur och inte maskiner. Eller tyvärr och tyvärr, det är ju därför man har en häst och inte en radiostyrd helikopter eller Legominds eller någon annan leksak som man kan programmera att göra exakt det man vill exakt den sekund man vill (nu har jag programmerat en del och vet att det faktiskt inte är så enkelt - 99 little bugs in the code, one bug down, 111 little bugs in the code...). Theo bevisade detta inte minst idag då jag följde med honom och Lisa på vad vi tänkte skulle bli en stillsam dan-före-dan-före dopparedanspromenad. Det snöade lite lätt och vi lullade den gamla vanliga rundan genom skogen. Rätt som det var flög Theo två meter framåt, plötsligt skrämd av något som varken jag eller Lisa uppfattade riktigt. Resten av turen var han hur lugn och fin som helst, men Lisa satt lite löst i sadeln ett tag. Ett helt normalt hästbeteende.


Lisa på min busiga söthäst.

Hur som helst - imorgon ska jag köra spinning! Och kanske gymma lite lätt, om jag kommer på några övningar för underkroppen (ben och mage) som inte belastar nacken. Faktiskt svårt det där, nacken används till mycket mer än vad man tror.


No comments: