Friday, March 2, 2012

Ditt val av livsstil är sjukt provocerande


Det finns en typ av människor jag stör mig på. De är inte en hundraprocentigt homogen grupp (vilken "grupp" är egentligen det?) men den minsta gemensamma nämnaren, och anledningen till att jag blir provocerad av dem, är att de säger sig vara intresserade av "träning&hälsa". De vill dessutom gärna missionera om detta genom att starta "tränings-&hälsobloggar" eller utbilda sig till "hälsocoacher" och personliga tränare.

Dessa människor är samma personer som på 90-talet skulle ha kedjerökt och hårdbantat på en diet av kaffe och kokain à la Kate Moss och Pete Doherty, eftersom det var den tidens ideal. Idag på 2010-talet är den coolaste imagen man kan ha att vara "hälsosam". Rökning och anorexi är ute, asketism och ortorexi är inne. Man ska äta enligt någon sorts definierad diet som kan kallas LCHF, paleo, GI eller iso. Man ska träna "funktionell träning" vilket betyder att man kör crossfitinspirerade gruppträningspass med coola namn som "shape" eller "body balance" eller "hot MOJO" (?!?). Några kanske "springer" Vårruset eller Tjejmilen eftersom "det ju är en sån utmaning" (dessutom är löpning i vår och sommartemperaturer lite inne eftersom man kan ha ett snygg linne och schyssta tights att visa upp sina axlar och sin rumpa i. Man behöver ju inte ta i så att man blir röd i fejset och äckligt svettig). Att någon är hälsosam ser man på att hen har lågt kroppsfett och någon muskel här och där.

Egentligen borde jag inte bry mig. Min fantastiska vän Isabelle har ritat följande serieruta som beskriver fenomenet "att störa sig på folk" rätt bra:



Och visst får folk skaffa sig ortorexi och gå på gruppträning så att SATS ägare tjänar miljoner. Det är inget jag vill förbjuda, men jag kan inte heller låta bli att ha en åsikt om det. Luften är fri osv.

För ärligt talat. Dessa människor vet inte vad "hälsa" är. Nu är hälsa givietvis inget svartvitt begrepp. WHO definierar hälsa så här: "Health is a state of complete physical, mental and social wellbeing and not merely the absence of illness or infirmity." Det är, som synes, en otroligt vid definition men en person som är fysiskt och mentalt frisk, har mat för dagen, ett arbete, en familj och kanske till och med har råd och tid att utföra någon sorts fritidsaktivitet är förmodligen att betrakta som hälsosam. På marginalen kan olika människor må bra av olika saker, men det är den lilla spjutspetsen av i-landsmänniskor i världen som kan bry sig om att leva ut detta när våra grundläggande behov är uppfyllda.

Jag vet faktiskt inte om jag tycker att "träning" och "hälsa" är särskilt kompatibla över huvud taget. Den träning jag utför förbättrar visserligen min prestationsförmåga i den aktivitet jag pysslar med, och kicken jag får av att bli ansträngd och trött för att så småningom nå progression bidrar till mitt kortsiktiga välbefinnande. Men jag skulle faktiskt inte säga att denna strävan efter adrenalin- och/eller endorfinpåslag är särskilt hälsosam. Det är snarare ett drogberoende.

Den typ av träning som "tränings-&hälsointresserade" bedriver är i och för sig annorlunda. Det handlar inte om att prestera, det handlar mer om att bli snygg och att "se fit ut" inför "beachsäsongen". Det är inte elitidrott eller ens motionsidrott i syfte att försöka förbättra sina resultat (okej, man kan välja en tyngre stång nästa pass i BodyCombaten, men upplägget på gruppträning gör ganska ofta förbättringspotentialen högst begränsad. One size fits no one, sas).

Missförstå mig rätt. Jag ser inte ner på gruppträningsutövare som sådana. Det är säkert en utmärkt motionsform för folk som inte är intresserade av att prestera eller tävla. Alla är inte det och alla bör definitivt inte bli det eftersom prestation ofta är lite sjukt i sig. Givetvis är det bra att människor rör på sig i västvärldens stillasittande och bekväma samhälle om de inte vill dö i hjärt- och kärlsjukdomar innan de hunnit bli pensionärer. MEN. Man blir inte en "hälsoguru" eller ens, i mina ögon, "vältränad" av att vara en gruppträningsvirtuos med fixerade matvanor. (Eller "kost", som den "tränings-&hälsointresserade" skulle säga. "Mat" är ju inget inneord). Man blir bara... störd?

För att prestera och "bli vältränad" på vad man nu vill vara vältränad i (att ha lågt kroppsfett är inte synonymt med att vara vältränad, mind you) behöver kroppen MAT. Energi. Bland de av mina polare som är grymma på downhill, eller är elitcyklister på landsväg eller MTB, eller tar SM-medaljer i tyngdlyftning, eller är hårt satsande och framgångsrika triathleter, är det inga som följer någon "diet". De käkar för att de behöver energi för att orka träna och bli BRA på det de gör. Eller för att orka ha så roligt som möjligt.

Okej. Det var det här med att provoceras av andras livsstilar som inte drabbar mig. Men snälla, våldta helst inte ord ni inte förstår. Det drabbar mig ändå lite grann, som en tagg i själen.

Själv är jag inte ett dugg "tränings-&hälsointresserad" och detta är definitivt inte en "tränings-&hälsoblogg". Till frukost åt jag inte en proteinshake med spirulina och jag ska inte gå på ett sjukt jobbigt CrossTrainingBodyShapeCombatPump-pass i min jättesnygga träningsoutfit och sedan ta en bild på mig själv ur en fördelaktig vinkel när jag poserar i spegeln i gymmets omklädningsrum med optiljus. Istället ska jag efter min ohälsosamma pannkaksfrukost springa en svettig, blöt och isig löprunda i min varselgula jacka, pannband och 80-talsfrilla. Hejdå!

3 comments:

Marran said...

Fy fan vad bra du är, jag blev så glad av att läsa detta!

Kristin said...

Åh, tack :).

Jag menar egentligen inte att nedvärdera någon. Det jag vänder mig emot är att det dels finns rätt många människor där ute som tjänar pengar på andras okunskap genom att frälsa dem med sina "metoder", och dels (imho) fokuserar på helt fel saker och kanske gör både sig själva och sin omgivning mer olyckliga och insnöade än vad de egentligen hade behövt vara.

Micke said...

Bra rutet! Själv lever jag efter devisen; ät mat och rör på dig på något kul sätt så ordnar det sig! Varför krångla till det?
Vi ses snart i en dh-bana nära dig!
//mickelino