Monday, March 7, 2011

Hopp om livet


Jomensåatt. Tävlade lite tyngdlyftning i helgen och höjde mig 7 kilo totalt sen förra tävlingen. 46 kg i ryck (jag klarade även 48 kg men fick det lyftet bortdömd p.g.a. efterpress - armarna måste vara spikraka i alla lyft) och 60 kg i stöt. I princip var alla lyft lätta. Fick kämpa lite extra för att inte dömas för efterpress i sista överstöten men den godkändes av två domare vilket räcker (tre domare totalt dömer varje lyft). Totalt 106 kg alltså, nu väntar 110-gränsen på att sprängas.

Vädret i helgen har varit kanon - soligt och med vårkänslor i luften. Dock ligger det massor av snö kvar i Uppsala så barmarkscykling är ännu bara en dröm häromkring, men jag passade på att rasta cyklarna lite ändå. Fick tips om en pulkabacke där det finns ett byggt trähopp, en ca 40 cm hög och ganska snärtig kick. Denna testkördes både med dubbade XC-cykeln och med min odubbade downhillhoj. Jag har inte kört ett hopp sedan september och visst var tekniken lite ringrostig - första försöket med DH:n resulterade i en rejäl framhjulslandning, följt av toksladd följt av krasch in i en buske - men trots det hala underlaget så gick det att ta sig över med lite god vilja. Men åh vad jag längtar efter en fast gräslandning och en bra inrun, à la skoterhoppet i Gesunda t.ex. Jag är ingen tekniskt kompetent cyklist utan kör det mesta mer på vilja än på god teknik (hellre än bra som man säger), men ju mer man tränar desto bättre blir man ju (no shit Sherlock!). I år ska jag köra stora hopp och jag ska göra det snyggt :).

No comments: